zaterdag 13 februari 2010

Bier

Bierbrouwerij Bavaria ontkent in alle toonaarden dat het betrokken is bij de immens populaire carnavalshit 'Zachte G Harde L' van Jos van Oss. Er wordt namelijk al een tijdje gesuggereerd dat het deuntje een reclamestunt zou zijn. Carnaval en bier zijn uiteraard onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ken niemand die de drie dolle dagen zegt door te komen onder het genot van een goed glas wijn of sherry. Trouwens, tegen de tijd dat je met je port of dubbele graanjenever aan de andere kant van het café bent kun je alweer terug omdat er geen druppel alcohol meer in je glas zit. Nee, bier is de enige optie als u om begrijpelijke redenen niet nuchter wenst te blijven.

heineken_lr.jpgskol_lr.jpgbierfeest.jpgamstel_bier_lr.jpgamstel_maak_van_je_vrouw_lr.jpgwimvanwees-heineken.jpgbavaria_lr.jpg
In mijn platenkast staat een rijtje singles die zijn uitgebracht door bekende brouwerijen, waarbij Amstel en Heineken blijkens de hoeveelheid plaatjes het meeste heil zagen in deze reclame op vinyl. Op de meeste plaatjes is muziek te beluisteren die – zelfs met de grootst mogelijke fantasie – niks met carnaval te maken heeft. Maar er zitten er ook tussen die u gerust hardop mag zingen als u zich de komende dagen in het feestgedruis begeeft. Een aantal van die plaatjes noemde ik al in een eerder stukje over carnaval maar omdat dat inmiddels twee jaar geleden is vind ik dat ik ze wel weer eens op de draaitafel mag leggen. Uiteraard zijn er ook ruim voldoende ‘gewone’ liedjes over bier te vinden maar ik wilde me deze keer beperken tot reclamesingles.
Het nummer dat ik nu al dagen in mijn hoofd heb en daar de komende tijd ook wel zal blijven zitten is het liedje ‘O, Heineken’. De melodie en de tekst van het refrein zijn zo aanstekelijk dat ik garandeer dat u de rest van de carnaval spijt heeft het ooit beluisterd te hebben. Maar dat geldt eigenlijk voor alle carnavalskrakers met de naam van een bierbrouwerij in de titel.
Een ander deuntje dat ik maar niet uit mijn hoofd krijg is de tune die Patricia Paay in 1969 voor biermerk Skol inzong. De polonaise valt hier echter niet op te dansen en het beeld dat ik heb van Patricia als ‘s-werelds oudste Playmate draagt ook niet echt bij aan een verhoging van de feestvreugde.
Met het aantal liedjes over bier waar Johnny Hoes een bijdrage aan heeft geleverd valt makkelijk een CD-tje te vullen. Over de platenhoezen van zijn label Telstar schreef ik een van mijn eerste stukjes. U hoeft de platen er maar bij te pakken en u weet waar Johnny’s grootste interesse lag. Titels als ‘Bierfeest’, ‘We drinken tot we zinken’ of ‘De biertopper potpourri’ spreken wat dat betreft boekdelen. Bovendien werd Johnny stevig gesponsord door Amstel zoals op de platenhoezen duidelijk te zien is, dus kunt u zich afvragen of het niet allemaal veredelde reclameplaten zijn in plaats van integer gemaakte volksmuziek.
Het enige bierlied op zijn naam waar ook de naam van de brouwer in genoemd wordt is de single ‘n Lekker glaasje Amstel bier’. Daarnaast maakte hij voor het Centraal Brouwerijkantoor het lied ‘Zonder bier geen plezier’. Hierop is de naam van een brouwer niet te horen maar het deuntje staat ook op de LP ‘We hebben dorst’ en op die platenhoes valt de naam Amstel minstens tien keer te lezen.
Bavaria’ tenslotte is de b-kant van het lied ‘Met Carnaval’ dat door Toontje en de Hossende Wevers werd opgenomen lang voordat ene Jos van Oss met zijn ‘Zachte G Harde L’ de goede naam van de Brabantse bierbrouwer zou bezoedelen.
Zo, en nu eerst…

Geen opmerkingen: